سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه برداری تیروئید - fna چیست؟

?? نمونه برداری تیروئید آزمایشی است که معمولاً برای تشخیص سرطانی بودن غده تیروئید انجام می‌شود. در این مقاله در سایت سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی توضیح داده ایم که در این آزمایش پزشک مقدار کمی از بافت گره تیروئید را برمی‌دارد و چنانچه فرد دچار بیماری‌های متعدد از جمله پرکاری یا کم کاری تیروئید، سرطان تیروئید و بیماری‌ هاشیموتو باشد، تجویزهای لازم را ارائه می‌کند.

عوارض نمونه برداری تیروئید بسیار کم است. اما توصیه می‌کنیم حتماً به مراکز معتبر با پزشکان رادیولوژیست مراجعه کنید. برای انجام بیوپسی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین سونوگرافی و رادیولوژی تهران مراجعه نمایید.

?? نمونه برداری تیروئید یا بیوپسی چیست؟

نمونه برداری تیروئید یا fna روشی است که به جای برش جراحی و برداشتن بافت از یک سوزن استفاده می‌شود. در این روش سوزن باریک به بافت مورد نظر یا مایع گردنی وارد می‌شود. از طریق آن یک بافت یا نمونه از غده برداشته می‌شود.

این روش عوارض خاصی ندارد و نسبت به روش جراحی که دچار عارضه زیادی می‌شوید و به جای ماندن اسکار زخم ارجحیت دارد. این آزمایش معمولاً با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود تا به شکل دقیق نمونه برداری صورت گیرد. اگر fna بدون سونوگرافی انجام شود، ممکن است نمونه مورد نظر جواب دقیقی ارائه نکند.

بیوپسی معمولاً برای توده‌های بدن در قسمت‌های مختلف از جمله سینه و تیروئید کاربرد دارد  و می‌توان به نتایج دقیقی از ندول یا بافت توده ایجاد شده رسید.

 

نمونه برداری تیروئید یا بیوپسی چیست؟ | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی ن

 

?? تجویز نمونه برداری تیروئید برای چه مواردی است؟

آزمایش بیوپسی یا نمونه برداری تیروئید برای تشخیص ندول در تیروئید است. ندول توده‌های بسیار معمول در غده تیروئید هستند. اگرچه این غده‌ها می‌توانند برای فرد مشکل بوجود آورند، اما اکثراً سرطانی هستند.

در برخی از شرایط ممکن از غده تیروئید دچار افزایش سایز شود که پزشکان آن را گواتر می‌نامند. در این شرایط ممکن است فرد احتیاج به درمان داشته باشد، اما لزوماً به معنای سرطان نیست.

پزشک قبل از تجویز بیوپسی، آزمایش خون و تصویربرداری برای فرد تجویز می‌کند و در صورتی که پس از پاسخ این آزمایش‌ها نیاز به نمونه برداری باشد، آن را تجویز خواهد کرد.

?? تفسیر نتیجه نمونه برداری تیروئید چیست؟

اگر نتیجه بیوپسی نشان دهنده مشکل خاصی باشد، می‌تواند نشان دهنده یک سری بیماری باشد:

عفونت غده تیروئید

Fna می‌تواند نشان دهنده عفونت غده تیروئید باشد که درد و تورم را به همراه دارد.

بیماری گریوز

نتایج بیوپسی می‌تواند نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد و بزرگ شدن تیروئید و ترشح مقدار زیادی هورمون را نشان دهد.

توده‌های سمی یا گواتر

تفسیر بیوپسی تیروئید می‌تواند نشان دهنده بیماری گواتر نیز باشد. این بیماری باعث می‌شود که غده تیروئید زیاد ترشح کند.

بیشتر بخوانید: نمونه برداری تیروئید چیست؟

وجود کیست

کیست‌ها معمولاً پر از مایع هستند که می‌توانند باعث ایجاد درد و فشار در گلو شوند یا اینکه فرو بردن غذا و قورت دادن را برای بیمار سخت کنند. این کیست‌ها به ندرت سرطانی هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند.

سرطان تیروئید

در نهایت تفسیر نتایج بیوپسی تیروئید می‌تواند توده‌های بدخیم یا سرطانی را نشان دهد. از طریق این آزمایش می‌توان درمان‌های لازم را نیز تجویز کرد.

از آنجا که نمونه برداری تیروئید بسیار حساس است و نتایج آن باید دقیق باشید، توصیه می‌کنیم برای انجام این آزمایش به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

 

سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

?? نحوه انجام نمونه برداری بیوپسی

نمونه برداری تیروئید از طریق یک سوزن نازک و دستگاه سونوگرافی که محل سوزن را تعقیب می‌کند، انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش باید ابتدا بر روی تخت معاینه دراز بکشید و ممکن است زیر گردن بالش قرار داده شود که  در جلوی گردن قرار بگیرد.

سپس ناحیه جلوی گردن با مواد ضدعفونی کننده شستشو داده می‌شود. در ادامه یک سوزن بسیار نازک با کمک تصاویر سونوگرافی به داخل گره تیروئید وارد می‌شود.

زمانی که سوزن وارد شد، پزشک رادیولوژیست نمونه را تهیه می‌کند و به مرکز پاتولوژی می‌فرستد. این کار ممکن است دو یا سه بار تکرار شود. فرایند نمونه برداری به مدت 15 الی 30 دقیقه طول می‌کشد. اگر بر اساس تشخیص پزشک نیاز به نمونه برداری از گره‌های دیگر باشد، این فرایند دوباره تکرار می‌شود.

?? عوارض نمونه برداری تیروئید

بسیاری از افراد نگران عوارض انجام بیوپسی هستند و می‌خواهند بدانند که آیا این تست خطری دارد. باید به این نکته توجه کنید در حالی که بیوپسی تیروئید، به طور کلی ایمن و بی خطر است و عوارض نادری دارد، این امکان وجود دارد خطراتی مانند عفونت، خونریزی، یا آسیب به اعضای دیگر بدن وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  آزمایش‌ ها و غربالگری های مورد نیاز دوران بارداری

در مراکزی که دارای دستگاه‌های استاندارد هستند، این آزمایش‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود. به‌علاوه اگر به بهترین دکتر رادیولوژیست، این خطرات را قبل از انجام آزمایش با شما در میان می‌گذارد و شما را در جریان مراحل انجام و مراقبت‌های پس از آن می‌گذارد. 

?? بیوپسی تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

از آنجا که نتایج نمونه برداری تیروئید بسیار مهم هستند، باید با حساسیت و دقت بالا تفسیر شوند. توصیه می‌کنیم حتماً به کلینیک‌های تخصصی با کادر پزشکی که در زمینه رادیولوژی تخصص دارند، مراجعه کنید.

?? مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا یکی از بهترین مراکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران است که می‌توانید برای انجام آزمایش fna اقدام کنید. کادر پزشکی متخصص این مرکز نتایج شما را در سریع‌ترین زمان تفسیر خواهند کرد و در صورت وجود هرگونه مشکل از اعم از وجود توده‌های خوش خیم و بدخیم راهکارهای درمانی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

نمونه برداری تیروئید یکی از آزمایش‌های حساس برای بررسی هر نوع مشکل توده‌ غده تیروئید است. افرادی که مشکوک به کم کاری یا پرکاری تیروئید هستند، این آزمایش را انجام می‌دهند. از آنجا که نتایج این آزمایش باید به درستی تفسیر شود، حتماً برای انجام این تست به مراکز معتبر مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا با داشتن دستگاه‌های سونوگرافی استاندارد و رادیولوژیست‌های مجرب آماده ارائه خدمات در زمینه بیوپسی تیروئید است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید تا متخصصان راهنماهی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

 

 برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا ونمونه برداری تیروئید - fna چیست؟