سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید

?? ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید یا fna باید توسط پزشک غدد انجام شود تا در صورت وجود هر نوع  عارضه احتمالی، راه‌های درمانی مناسبی را اتخاذ کنید. اگر دچار مشکل تیروئید شده‌اید، در برخی از شرایط باید آزمایش نمونه برداری یا بیوپسی تیروئید را انجام دهید تا از طریق آن پزشکان بتوانند تشخیص مناسبی از گره‌های تیروئید داشته باشند. برای انجام نمونه برداری تیروئید می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا مراجعه کنید.

این آزمایش یک نمونه‌گیری از سلول‌های غده تیروئید است برای بررسی ندول‌های تیروئید انجام می‌شود. وجود ندول ها طبیعی است، اما بزرگ شدن برخی از این گره‌ها، باعث عارضه‌های همچون گواتر و در دراز مدت ایجاد توده‌های بدخیم می‌شود.

?? آشنایی با ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید

تفسیر و ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید شامل یک سری عبارات و اصطلاحات است که پزشکان غدد آن را در اختیار شما قرار می‌دهند و در ادامه این اصطلاحات را توضیح خواهیم داد.

آدنوم فولیکولر

یکی از اصطلاحاتی که در جواب نمونه برداری تیروئید وجود دارد و رادیولوژیست‌ها از آن استفاده می‌کنند و به یک نوع بیماری تیروئید اشاره دارد، آدنوم فولیکولر است. در این بیماری که نوعی تومور است، هورمون‌های غده تیروئید بیش از حد ترشح شده و باعث بروز پرکاری تیروئید می‌شود.

میکرو کلسیفیکاسیون

میکرو کلسیفیکاسیون یکی از علائم رسوب ذرات کلسیم در ندول‌های تیروئید است و سونوگرافی به صورت ذرات سفید مشاهده می‌شود. این مورد از معیارهای بررسی ندول ها است، اما نشان دهنده بدخیم بودن توده‌ها نیست. در سونوگرافی گردن این توده در نزدیک استخوان یا بافت نرم تیروئید مشاهده می‌شود و می‌تواند به دلیل التهاب و عفونت تیروئید ایجاد شده باشد.

اگر میکرو کلسیفیکاسیون در نزدیک بافت سرطانی مشاهده شود، می‌تواند از علائم هشدار دهنده باشد. از این رو نتایج سونوگرافی با آزمایش پاتولوژی تطابق داشته باشد و رادیولوژیست‌ها نقش بسیار مهمی در ارائه نتایج دقیق دارند. برای انجام نمونه برداری تیروئید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید تا نتایج بیوپسی بدون هیچگونه خطایی در اختیار شما قرار گیرد.   

توده‌های هایپواکو و هایپراکو

از دیگر مواردی که در ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید وجود دارد و از شاخص‌های اصلی سونوگرافی به شمار می‌رود، توده‌هایهایپواکو و هایپراکو هستند. اگر انعکاس تصاویری که رادیولوژیست می‌بیند، دارای وضوح کمتری باشند، از هایپواکو استفاده می‌شود و برای تصاویری که انعکاس بیشتری دارند اصطلاح هایپراکو به کار گرفته می‌شود.

توده‌های هایپواکو بسیار سخت و جامد هستند و نسبت به بافت اطراف، ظاهر تیره‌ای دارند. این توده از بافت‌های ماهیچه‌ای و فیبری تشکیل شده است. توده هایپواکو تراکم کمتری دارد و اطراف آن روشن است. این نوع توده همان کیست‌های پر از مایع، چربی و هوا است.

 

آشنایی با ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

?? نتایج مورد انتظار از ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید

پس از اینکه به پزشک مراجعه کردید و بیوپسی تیروئید انجام شد، حداقل دو هفته برای مطلع شدن از نتایج باید صبر کنید. به طور کلی 6 حالت برای نتایج آزمایش بیوپسی قابل تصور است:

خوش‌خیم بودن ندول‌ها

80 درصد مواقع ندول‌های تیروئید خوش‌خیم هستند و خطری ندارند. در این صورت علت اصلی ایجاد ندول‌ها کیسه‌های تیروئیدی هستند. درصد خطا نمونه برداری در این حالت حدود 3 درصد است.

بیشتر بخوانید: علت نمونه برداری از گره تیروئید

بدخیم بودن ندول‌ها

در 3 تا 7 درصد موارد ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید بدخیم است و وجود سرطان تیروئید را تأیید می‌کند. در این دسته از نتایج می‌توان انتظار 1 تا 3 درصد خطا را داشت.

مشکوک به سرطان

نتایج بیوپسی می‌تواند مشکوک به سرطان باشد. در این شرایط نمی‌توان با قطعیت وجود سرطان را تأیید کرد. حدود 60 و 70 درصد موارد این نمونه برداری مشکوک اعلام می‌شوند. پزشکان اغلب برای جلوگیری از سرطان عمل حذف تیروئید را انجام می‌دهند.

ناحیه فولیکولی بدون تشخیص

این دسته برخی از ویژگی‌های نگران‌کننده را نشان می‌دهد، ولی در بهترین حالت با احتمال 10 تا 15 درصد سرطانی بودن ندول‌ها تأیید می‌شود. در این شرایط نمونه برداری تکرار می‌شود و پزشک می‌خواهد که آزمایش ژنتیک از ندول‌ها را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نمونه برداری از گلو برای چیست

نئوپلاسم فولیکولی

با ارائه تفسیر و ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید، ممکن است ندول‌ها به صورت نئوپلاسم فولیکولی نشان داده شوند و پزشک نتواند تشخیص دهد که آیا ندول بدخیم است یا خوش‌خیم. در این شرایط به احتمال زیاد برداشتن تیروئید یا عمل جراحی از سوی پزشک درخواست نمی‌شود و راه‌های تشخیصی دیگری پیگیری خواهد شد.

عدم تشخیص

هنگام ارائه ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید ممکن است علی رغم تلاش پزشکان گاهی اوقات تعداد سلول‌ها و میزان مایع برای ارائه نظر پزشکی کافی نباشد و یک نمونه برداری دیگر را برای اطمینان انجام می‌دهند.

 

نتایج مورد انتظار از ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید 

 

?? ترجمه بیوپسی تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

برای اینکه تفسیر و ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید به شکل دقیق و توسط پزشکان متخصص در اختیار شما قرار بگیرد، بسیار اهمیت دارد که این نمونه برداری را در مراکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر همراه با کادر پزشکی مجرب انجام دهید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا بهترین تیم رادیولوژیست و پزشکان متخصص و مجرب است که تفسیر بیوپسی را به شکل دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد و در صورت وجود هرگونه مشکل یا عارضه احتمالی، شما شماره مطلع خواهند کرد تا راه‌های درمانی لازم را پیگیری کنید.

?? در این مرکز تشخیصی، اگر ندول‌های تیروئید به خوبی قابل بررسی نباشند، برای اطمینان پزشکان متخصص مجدداً نمونه برداری‌ را انجام می‌دهند تا جواب دقیقی از این آزمایش در اختیار شما قرار دهند. از این رو شما می‌توانید با اطمینان خاطر مراحل fna را در این مرکز انجام دهید.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

ترجمه جواب نمونه برداری تیروئید باید توسط پزشکان متخصص غدد در اختیار شما قرار بگیرد، چرا که اگر تفسیر این آزمایش دقیق نباشد، ممکن است فرصت پیگیری راه‌های درمانی را از دست بدهید. از این رو برای انجام این آزمایش توصیه می‌کنیم حتماً به مراکز رادیولوژی معتبر مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا از بهترین مراکز انجام بیوپسی تیروئید است و نتایج این آزمایش در مدت دو هفته به شما ارائه می‌شود. کادر پزشکی این مرکز با ارائه دقیق‌ترین تفسیر در صورت وجود هرگونه مشکل یا عارضه احتمالی شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا وترجمه جواب نمونه برداری تیروئید