سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟

 ?? آیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟ fna تیروئید یک تست بسیار حساس و ضروری برای افرادی است که ندول‌های مشکوک به سرطان دارند. در ادامه این مقاله از سایت سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی باید اشاره کنیم که بیوپسی درد خاصی ندارد. فقط موقع فرو رفتن سوزن به داخل بافت‌ها، ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. با رعایت یکسری نکات و مراقبت‌های پس از بیوپسی شدت این عارضه‌ها کاهش می‌یابد.

در هر صورت برای پیشگیری از خطرات این تست بهتر است به مراکز تصویربرداری تخصصی با تجهیزات پیشرفته مراجعه کنید. برای انجام بیوپسی تیروئید توصیه می‌کنیم به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. در این مرکز برای جلوگیری از درد و ناراحتی پس از بیوپسی مراقبت‌های لازم در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این در صورت بروز هرگونه عارصه احتمالی پزشکان برای رفع آن اقدام خواهند کرد. 

?? بیوپسی تیروئید درد دارد؟

آیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟ زمانی که نمونه برداری از بافت‌های تیروئید انجام می‌شود، هنگام وارد کردن سوزن به داخل تیروئید، افراد دردی در حد یک خون‌گیری ساده را احساس می‌کنند، اما در برخی از افراد ممکن است این درد به نواحی دیگر سرایت کند و درد زیادی در سر و گوش خود داشته باشند.

در طی این تست، یک سوزن نازک به ندول تیروئید یا ناحیه غیرطبیعی آن وارد می‌شود و پزشک متخصص رادیولوژی تصویربرداری اولتراسوند را برای مشاهده دقیق هدایت می‌کند. سپس از سوزن برای آسپیراسیون مقدار کمی از بافت یا سلول‌های تیروئید استفاده می‌شود. در این شرایط پزشک سعی می‌کند که از بی‌حسی موضعی استفاده کند تا بیمار هیچگونه دردی را موقع انجام این تست احساس نکند.

موقعی که سوزن به داخل گره‌های تیروئید وارد می‌شود و نمونه گرفته می‌شود، پزشک نمونه را تهیه کرده و آن را به مرکز پاتولوژی می‌فرستد. برای اطمینان خاطر از نتایج، این کار ممکن است 2 یا 3 بار تکرار شود. کل فرایند نمونه برداری نیز 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

در برخی از افراد ممکن است علائم درد ناشی از نمونه برداری تا چند روز وجود داشته باشد. در این صورت پزشک داروهای مسکن از جمله ایبوبروفن و استامینوفن را به بیماران تجویز می‌کند. برای جلوگیری از عوارض بیشتر پس از نمونه برداری و در صورت بروز هرگونه مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم را برای شما انجام دهند.

بیوپسی تیروئید درد دارد؟ | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

?? مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از عوارض fna

پس از نمونه گیری اندکی درد، التهاب و حتی کمی کبودی در محل فرورفتگی سوزن در گردن شما قابل انتظار و طبیعی است. درد و تورم معمولاً پس از 48 ساعت کاهش می‌یابد. بهتر است بعد از نمونه برداری فعالیت‌هایی مثل خم و راست شدن و یا فشار بیش از حد به سر و گردن می‌شود، اجتناب کنید.

اگر پس از انجام تیروئید همچنان درد شدیدی را در سر و گوش خود حس کردید، بهتر است از داروهای مسکن مانند ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید. مصرف این مسکن‌ها به میزان زیادی به کاهش ناراحتی شما کمک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز نمونه برداری تیروئید تهران

افرادی که پس از بیوپسی تیروئید درد شدیدی در ناحیه گلو و سر و گوش خود حس می‌کنند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنند. عدم دقت پزشکان برای انجام این آزمایش می‌تواند بسیار خطرساز باشد و آسیب‌های جبران‌ناپذیر را به غده تیروئید شما وارد کند.

در موارد نادر، fna تیروئید می‌تواند به اعصاب ناحیه اطراف غده تیروئید بزند و منجر به درد یا ضعف موقت یا دائمی در فک، گردن یا شانه شود. برای اینکه دچار هیچ‌گونه عارضه خاصی نشوید، بهتر است قبل از انجام نمونه برداری در صورت داشتن بیماری، پزشک را در جریان قرار دهید.

شرایط پزشکی خاص باعث می‌شود که درد زیادی را هنگام نمونه برداری از بافت‌های تیروئید احساس کنید. اما اگر پزشک را از شرایط خود مطلع کنید، ممکن است راهکارهایی برای کاهش درد و هرگونه عارضه جانبی در نظر بگیرد.

مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از عوارض fna

?? انجام بیوپسی تیروئید تحت نظر پزشک متخصص

برای اینکه پس از انجام تیروئید دچار عارضه‌های مختلف از جمله درد شدید نشوید، بهتر است این تست را تحت نظر پزشکان متخصصی که با روش نمونه‌گیری آشنایی دارند انجام دهید. گاهی به دلیل عدم دقت پزشکان سوزن ظریفی که وارد ندول‌ها می‌شود، ممکن است به بافت‌های تیروئید آسیب بزند و همین باعث افزایش درد غده تیروئید شود. 

برای جلوگیری از این خطرات حتماً به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر که دارای پزشکان متخصص و دستگاه مجهز هستند مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی‌ نیا مراحل نمونه برداری را به صورت ایمن و بدون هیچگونه درد برای شما انجام می‌دهند.

?? در این مرکز تخصصی از دستگاه‌های پیشرفته و مدرن برای انجام نمونه برداری از غده تیروئید استفاده می‌شود و نتایج دقیق از fna در اختیار شما قرار می‌گیرد. به علاوه پزشک با ارائه دستورالعمل‌های مراقبتی پس از بیوپسی کمک می‌کند تا علائم درد و ناراحتی به سرعت برطرف شود.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

آیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟ افرادی که fna تیروئید را انجام می‌دهند، ممکن است هنگام وارد شدن سوزن به غده تیروئید درد کمی را احساس کنند. درد و ورم ناشی از انجام این تست طبیعی است و برای رفع آن می‌توانید از مسکن‌ها و داروهای ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید. درد پس از نمونه گیری معمولاً پس از 48 ساعت به حداقل می‌رسد و در صورت مراقبت‌های لازم از جمله استراحت و عدم فشار بیش از حد به سر و گردن دچار هیچگونه عارضه جدی نخواهید شد.

از مهمترین عواملی که در کاهش عوارض و خطرات بیوپسی تیروئید تأثیر دارد، مراجعه به پزشکان متخصص است. اگر پزشک با نحوه انجام این تست آشنایی نداشته باشد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بافت‌های تیروئید وارد می‌شود. از این رو برای انجام نمونه برداری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. در مرکز سونوگرافی تمام مراحل نمونه برداری به صورت ایمن و تحت نظر رادیولوژیست‌های مجرب انجام می‌شود. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا وآیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟