سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت بوجود آمدن گره تیروئید

?? علت بوجود آمدن گره تیروئید، کمبود ید، اختلالات هورمونی یا سایر عوامل ژنتیکی است. ندول‌ها توده‌های برآمده‌ای هستند که در غده تیروئید شکل می‌گیرند. غده تیروئید به شکل پروانه‌ای در قسمت جلویی گردن قرار دارد و باعث تنظیم متابولیسم بدن می‌شود. در ادامه این مقاله از سایت مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی باید اشاره کنیم ندول‌هایی که بر روی این غده ایجاد می‌شوند، می‌توانند بسیار کوچک یا بزرگ باشند و گاهی اوقات حتی با لمس کردن قابل تشخیص‌اند.

این گره‌ها اغلب خوش‌خیم هستند، اما در برخی موارد ممکن است نشان دهنده بیماری‌های جدی‌تر از جمله سرطان یا کم کاری و پرکاری تیروئید باشند. برای تشخیص وضعیت ندول ها و انجام بیوپسی تیروئید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. در این مرکز تمام مراحل نمنه گیری تحت نظر پزشکان متخصص انجام می شود و در صورت وجود هرگونه علائم مشکوک، راهکاری درمانی مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. 

?? گره تیروئید چیست؟

ندول یا گره تیروئید توده غیر طبیعی است کع در قسمت جلوی گردن قرار دارد. این گره‌ها شکلی مشابه پروانه دارند و باعث تولید هورمون‌هایی که در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارند، می‌شود. این گره‌ها معمولاً به صورت تک و یا چندگانه تشکیل می‌شوند و ممکن است اندازه آنها کوچک یا بزرگ باشد. بیشتر ندول های تیروئید خوش‌خیم هستند و حتی انجام FNA از تیروئید نشان دهنده سرطانی بودن این گره‌ها نیست.

در برخی از افراد انواع مختلفی از ندول‌ها مانند ندول‌های جامد و کیستیک در غده تیروئید تشکیل می‌شود، اما علت دقیق ایجاد آنها هنوز مشخص نیست. عواملی مانند اختلالات هورمونی، کمبود ید، اختلالات ژنتیک و تابش به ناحیه گردن می‌تواند در شکل‌گیری آن‌ها مؤثر باشد.

تشخیص ندول تیروئید با استفاده از روش‌های تصویربرداری از جمله سونوگرافی، آزمایش خون و نمونه برداری است و  ارزیابی آنها می‌تواند در اتخاذ روش درمانی مناسب و تعیین انواع بیماری‌های سر و گردن مؤثر باشد.

 

گره تیروئید چیست؟ | مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

?? مهم‌ترین علت بوجود آمدن گره تیروئید

علت بوجود آمدن گره تیروئید عارضه‌های مختلف از جمله عوامل ژنتیک، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی نامناسب است که در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

کمبود ید

فقدان ید در رژیم غذایی باعث تشکیل ندول‌ها در غده می‌شود. زمانی که ید در برنامه غذایی به عنوان مکمل استفاده شود، شکل‌گیری ندول‌های بزرگ نیز کمتر اتفاق می‌افتد. با این وجود بیماری‌های تیروئید که در اثر کمبود ید به وجود می‌آید نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

کیست تیروئید

کیست‌های تیروئید اغلب در نتیجه تخریب آدنوم تیروئید (تومور خوش‌خیم تیروئید) تشکیل می‌شوند و اغلب دارای اجزای جامد یا مایع هستند. گره‌های خوش خیم حاوی ترکیبات جامد نیز می‌توانند بدخیم باشند.

رشد بیش از حد بافت‌های طبیعی تیروئید

در برخی شرایط ممکن است بافت های تیروئید بیش از حد بزرگ شوند که علت دقیق آن روشن نیست. این گره‌ها در اکثر موارد مشکل‌ساز نیستند، مگر اینکه باعث مشکل در تنفس و بلع شوند. با این حال احتمال دارد که یک‌سری ندول‌ها به شکل سمی ظاهر شوند و غده هیپوفیز خارج از سیکل طبیعی ترشح مناسب، شروع به تولید هورمون کند و فرد دچار پرکاری تیروئید شود.

التهاب شدید تیروئید

هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که باعث کم کاری تیروئید و التهاب آن می‌شود و این عارضه می‌تواند مهم‌ترین علت بوجود آمدن گره تیروئید باشد.

بیشتر بخوانید: آیا بیوپسی تیروئید درد دارد؟

گواتر مولتی ندولار

گواتر مولتی ندولار می‌تواند نتیجه تشکیل چندین ضایعه ندول در تیروئید باشد. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست، اما اگر به موقع برای درمان آن اقدام نکنید، شرایط شما حادتر خواهد شد.

سرطان تیروئید

اگرچه سرطان تیروئید امر شایعی نیست، اما احتمال ایجاد آن در هر سنی وجود دارد. فاکتورهای مهمی در تشدید احتمال سرطان تیروئید تأثیر دارند، اما همین توده‌ها می‌توانند مهم‌ترین علت بوجود آمدن گره تیروئید باشند.

 

مهم‌ترین علت بوجود آمدن گره تیروئید

 

?? علائم ندول تیروئید

بافت های تیروئید معمولاً کوچک و بدون درد هستند و هیچ فشاری به گردن وارد نمی‌کنند. بسیاری از بیماران متوجه برجستگی‌های غده تیروئید نمی‌شوند و این برجستگی را پزشک هنگام معاینات پزشکی دوره‌ای و یا معاینه بیمار تشخیص می‌دهد.

بعضاً ایجاد خونریزی و درد شدید در داخل ندول ها باعث تورم می‌شود و بیمار با احساس درد در این ناحیه متوجه وجود این گره‌ها می‌شود. گره‌های بسیار بزرگ ممکن است منجر به فشار در ناحیه گلو شود، اما دردی که در ناحیه گلو احساس می‌شود، ارتباط چندانی با اندازه ندول بخصوص ندول های کوچک ندارد.

?? اهمیت بررسی گره‌های تیروئید

حدود 95 درصد گره‌های تیروئید خوش‌خیم هستند و اکثراً نیاز به عمل جراحی ندارند. 5 درصد از گره‌ها نیز می‌توانند بدخیم باشند که باید به موقع بررسی شوند و راهکارهای درمانی لازم برای گره‌های مشکوک به سرطان اتخاذ شود.

عدم ارزیابی و بررسی وضعیت ندول‌های بزرگ و کیستیک، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری گواتر و ... را افزایش دهد. از این رو توصیه می‌کنیم حتماً تحت نظر پزشک متخصص نمونه گیری از تیروئید را انجام دهید.

 

اهمیت بررسی گره‌های تیروئید

 

?? نحوه تشخیص علت بوجود آمدن گره تیروئید

برای ارزیابی و تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن ندول‌های تیروئید باید حتماً تصویربرداری یا نمونه برداری از گره‌ها را انجام دهید. برای انجام بیوپسی تیروئید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

در این مرکز تشخیصی از طریق امکانات و دستگاه‌های پیشرفته وضعیت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود هرگونه ندول مشکوک و احتمال بیماری هاشیمتو و گواتر، پزشکان متخصص راه‌های درمانی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

علت بوجود آمدن گره‌ تیروئید می‌تواند کمبود ید، عوامل ژنتیکی، بیماری گواتر یا سرطان باشد. برای تشخیص و ارزیابی ندول‌ها حتماً باید نمونه برداری و سونوگرافی اولتراسوند را انجام دهید. پزشکان از طریق بررسی گره‌های مشکوک تیروئید می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند تا در صورت وجود بیماری احتمالی از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای بررسی سلامت غده تیروئید بسیار اهمیت دارد که به مراکز تخصصی بیوپسی تیروئید مراجعه کنید. از این رو توصیه می‌کنیم جهت انجام FNA با مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به‌عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران تماس بگیرید و نوبت خود را رزرو کنید. 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و علت بوجود آمدن گره تیروئید