سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه برداری تیروئید در بارداری

?? نمونه برداری تیروئید در بارداری برای تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید بسیار کاربرد دارد. شایع‌ترین دلیل کم کاری در دوران حاملگی بیماری هاشیموتو است که در آن بدن اشتباهاً به سلول‌های غده تیروئید حمله می‌کند. برای انجام نمونه برداری از تیروئید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

غالباً کم کاری تیروئید مدت‌ها قبل از بارداری ایجاد می‌شود و ممکن است پس از چند هفته از حاملگی علائم آن را مشاهده کنید. کم کاری تیروئید ممکن است در اثر بعضی جراحی‌هایی که بخشی از غده تیروئید را برمی دارند، ایجاد شود یا مادرزادی باشد. به همین دلیل پزشک متخصص باید از طریق انجام بیوپسی وضعیت فرد بررسی کند تا در صورت وجود هرگونه مشکل اقدامات جدی انجام شود.

?? فرایند نمونه برداری تیروئید در بارداری

نمونه برداری در بارداری از این جهت اهمیت دارد که اگر فرد دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد، راهکارهای لازم برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری اتخاذ می‌شود. شایع‌ترین علت مشکل در تیروئید در دوران بارداری بیماری هاشمیتو است که علائم آن تنها پس از چند هفته نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت بوجود آمدن گره تیروئید

مشکلات مربوط به تیروئید در خانم‌های باردار، پس از آزمایش عمومی خون که برای تشخیص مشکل دیگر گرفته شده یا با تشخیص علائم ظاهری بر روی گلو، توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. ضعف، خستگی، خواب آلودگی، عدم تحمل سرما، کاهش تعریق، ورم، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقط مکرر، درد مفاصل و عضلات از علائم کم کاری تیروئید هستند.

متخصصان غدد مشخصاً از زنان نمی‌خواهند که قبل از بارداری نمونه برداری را انجام دهند، اما با توجه به تاثیری که این بیماری بر سلامت مادر و فرزند دارد، خوب است قبل از اقدام به بارداری نمونه‌گیری را انجام دهید.

 

فرایند نمونه برداری تیروئید در بارداری | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

?? مزایای نمونه برداری تیروئید در بارداری

بیماری هاشیموتو که در آن بدن به اشتباه به سلول‌های غده تیروئید حمله‌ور می‌شود، می‌تواند خطراتی را برای مادر و فرزند ایجاد کند. در هر دو مورد از هزار مورد بارداری، علائم بالینی کم کاری تیروئید باعث ایجاد مشکل در روند بارداری می‌شود.

بزرگ‌ترین خطر کم کاری تیروئید به تأخیر انداختن رشد کودک و کند ذهنی او می‌شود. این مسئله در فرزند مادران کمبود ید دارند، بیشتر است. جالب است بدانید ید در تولید هورمون‌های تیروئیدی نقش بسیار اساسی دارد. انجام نمونه بارداری از تیروئید می‌تواند به تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید کمک کند. اگر کم کاری تیروئید مادر باردار درمان نشود، اثرات سوء در طولانی مدت بر مادر و فرزند دارد.

از دیگر مزایای انجام بیوپسی این است که می‌توان از پاره شدن جفت، تولد نوزاد نارس و مرده از طریق تشخیص زود هنگام گره‌های مشکوک جلوگیری کرد. با این حال اگر کم کاری تیروئید قبل از بارداری تشخیص داده شود، می‌توان با درمان‌هایی که پزشک متخصص تعیین می‌کند میزان خطرات را به حداقل رساند. برای انجام نمونه برداری تیروئید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید و این تست را تحت نظر پزشکان متخصص انجام دهید. 

?? عوارض احتمالی نمونه برداری تیروئید در بارداری

نمونه برداری تیروئید در بارداری برای تشخیص زود هنگام گره‌های مشکوک بسیار اهمیت دارد و یک روش تشخیصی برای برداشتن بخش کوچکی از بافت تیروئید است. در حالی که این روش به طور کلی ایمن است، اما همیشه خطر یک‌سری عوارض جانبی وجود دارد. این عوارض شامل موارد زیر است:

ناراحتی و درد

در طول انجام بیوپسی ممکن است خانم‌های باردار، علائم ناراحتی یا درد خفیف را در ناحیه‌ای که سوزن وارد می‌شود تجربه کنند.

احتمال خونریزی

خونریزی یکی از خطرات بالقوه نمونه برداری از تیروئید است. معمولاً این خونریزی خفیف است و می‌توان آن را با پانسمان روی محل نمونه برداری کنترل کرد.

 

عوارض احتمالی نمونه برداری تیروئید در بارداری

 

آسیب عصبی به بافت تیروئید

در موارد بسیار نادر نمونه برداری از تیروئید در بارداری می‌تواند به اعصاب ناحیه اطراف غده تیروئید آسیب بزند و علائمی مانند ضعف موقت و دائمی در فک شانه و گردن ایجاد کند.

خطر عفونت

هر زمان که پوست سوراخ می‌شود، خطر عفونت وجود دارد. در این شرایط متخصصان غدد اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن میزان عفونت انجام می‌دهند. در خانم‌های باردار نمونه برداری باید با احتیاط انجام شود، چرا که بروز عفونت می‌تواند به جنین نیز آسیب برساند.

نتایج منفی کاذب

در برخی موارد نمونه برداری ممکن است بافت تیروئید را از بین ببرد. بنابراین این آزمایش باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

?? چه زمانی به نمونه برداری در بارداری نیاز است؟

معمولاً علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید در خانم‌های باردار پس از چند هفته بروز پیدا می‌کند. در این زمان بهتر است برای انجام fna پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. با تشخیص پزشک و در صورت نیاز آزمایش خون و تصویربرداری تجویز می‌شود و از پیشرفت بیماری و آسیب به مادر و جنین جلوگیری شود.

 

چه زمانی به نمونه برداری در بارداری نیاز است؟

 

پس از بررسی شرایط بالینی خانم باردار، دکتر رادیولوژی احتمالاً می‌خواهد که بررسی‌های لازم برای تشخیص و ارزیابی ندول‌های تیروئید انجام شود، به خصوص اگر این ندول‌ها سفت باشند و نتایج تصویربرداری به درستی نمایش داده نشوند.

برای اینکه مراحل انجام نمونه برداری تیروئید در بارداری را با اطمینان خاطر انجام دهید، می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، با مدیریت محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران مراجعه نمایید.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

نمونه برداری تیروی در بارداری برای تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله پرکاری و کم کاری تیروئید الزامی است. پزشکان با کمک این آزمایش از پیشرفت هرگونه بیماری و آسیب به مادر و جنین را جلوگیری می‌کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل اقدام راهکارهای درمانی را در اختیار خانم باردار قرار می‌دهند.

با توجه به حساسیت این آزمایش توصیه می‌کنیم حتماً به مراکز تخصصی که دارای پزشکان غدد هستند مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا از جمله مراکز معتبر انجام بیوپسی تیروئید است. شما می‌توانید با اطمینان خاطر و تحت نظر پزشکان متخصص این تست را در این مرکز تشخیصی انجام دهید.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و نمونه برداری تیروئید در بارداری