سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول

?? اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول باید توسط پزشک متخصص تفسیر شود، در ادامه مقاله در سایت مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی  باما همراه باشید. چرا که نتایجی که از خوانش این اعداد ارائه می‌شود، می‌تواند در جلوگیری از هر خطر احتمالی مؤثر باشد. آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری برای تشخیص بیماری‌های جنین و برخی ناهنجاری‌ها انجام می‌شود. این تست اطلاعات بسیار مفیدی در ارتباط با ناهنجاری ژنتیکی مانند سندروم دان و اختلالات قلبی را در اختیار پزشکان قرار خواهد داد. وجود اختلال در نتایج این نوع غربالگری نشان دهنده ابتلای حتمی به بیماری یا هر ناهنجاری دیگری نیست.

برای تشخیص اینگونه بیماری‌ها باید یک سری آزمایش‌های اختصاصی نیز انجام شود. جهت انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری و دریافت تفسیر دقیق از نتایج آن به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه فرمایید.

?? آشنایی با اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول

اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول بارداری نشان‌دهنده حالت حاملگی کم‌خطر برای خانم‌های باردار است. اگر پس از تفسیر و آزمایش در سه ماهه اول بارداری، حالت نرمال برآورد شود، مقادیر AFP، B-HCG، PAPP-A در شاخص MOM برابر 1 است.

اگر این عدد در مقدار کمتر از 1.2 قرار داشته باشد، حاملگی بدون ریسک تشخیص داده خواهد شد و نیازی به انجام تست غربالگری سه ماهه دوم نیست. با این حال مادران باردار لازم است نسبت به انجام آزمایش آلفافتوپروتئین اقدام کنند. این آزمایش در هفته‌های 15 الی 16 بارداری می‌تواند نتایج موثری در مورد سلامت جنین ارائه کند.

اگر عدد غربالگری سه ماهه اول میان 1.2 تا 1.5 باشد، حاملگی پرخطر متوسط تشخیص داده می‌شود. در این شرایط پزشک باید آزمایش ترکیبی سکوئنشیال را برای خانم باردار تجویز کند تا از عدم وجود هر نوع مشکل اطمینان حاصل نماید.

 

آشنایی با اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول | مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

?? عدد MOM در غربالگری سه ماهه اول بارداری

اعداد غربالگری که بالاتر از 1.5 باشند، نشان‌دهنده بارداری پرخطر هستند و به انجام آزمایش‌های اختصاصی غربالگری در سه ماهه دوم بارداری نیاز است. در مجموع در سه ماهه اول بارداری دو مؤلفه بیوشیمی B-HCG و 2-PAPP-A مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای هر دوی این فاکتورها عدد MoM  بالاتر از 1 مناسب است. اما اگر میزان B-HCG در خون مادر بالا برود، می‌تواند بیانگر این باشد که کودک دچار سندروم دان است. همچنین اگر میزان PAPP-A در خون مادر کم شود، باز هم می‌تواند نشان دهد که جنین با مشکل سندروم دان مواجه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری اول

بنابراین مقدار عدد در MoM شاخص B-HCG از یک بالاتر باشد و اگر در مؤلفه PAPP-A از عدد یک کمتر باشد، بیانگر ریسک سندروم دان است. تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان عدد دقیقی برای B-HCG و PAPP-A مد نظر قرار ندهید. این اعداد به تنهایی هیچگونه مفهومی ندارند و رابطه آنها با میزان MoM است که هر نوع اخلال در جنین را نشان می‌دهد.

اما میزان B-HCG در غربالگری سه ماهه اول حاملگی باید در با برابر با 35 نانوگرم بر میلی لیتر یا ng/ml باشد. بنابراین لازم است تاکید کنیم عدد MoM بسیار مهم‌تر از خود این فاکتورها است.

 عدد MOM در غربالگری سه ماهه اول بارداری

 

?? عدد NT در غربالگری سه ماهه اول بارداری

از دیگر مولفه‌هایی که در غربالگری بارداری بسیار مهم است، عدد NT است که به صورت MOM محاسبه می‌شود. اگر MOM  نزدیک به یک باشد، خطر بیشتری برای جنین وجود دارد. ریسک نهایی بارداری در مرحله اول بر اساس ریسک تجمعی MOM  قابل تشخیص است و MOM بر اساس عدد NT و سن مادر محاسبه می‌شود. در جواب نهایی گزارش نتیجه محاسبه نیز ارائه خواهد شد.

بنابراین مانند دو فاکتور دیگر عدد NT  هم به عنوان ریسک فاکتور به تنهایی مهم نیست، مگر اینکه عدد NT بالا باشد. به طور مثال اگر این عدد بالاتر از 2.5 باشد، باید به مشاور ژنتیک مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کند.

?? اهمیت تفسیر اعداد نرمال در آزمایش غربالگری اول

تفسیر غربالگری سه ماهه اول از طریق اندازه‌گیری فاکتورهای AFP ، B-HCG و UE3 ارائه می‌شود و نشان می‌دهد که آیا جنین دچار ناهنجاری ژنتیکی هست یا خیر. اعداد نرمال غربالگری اول نشان می‌دهند که وضعیت مادر باردار چندان هم خطرناک نیست، اما اگر اعدادی که در گزارش وجود دارد بیشتر از 1 باشد، باید اقدامات لازم برای پیشرفت ریسک بارداری انجام داد.

 فاکتورهای در غربالگری اول تحت تأثیر عواملی مانند سن و وزن افراد قابل تغییر است. ضریب MoM  یکی دیگر از اعدادی است که برای بررسی دقیق این فاکتورها محاسبه می‌شود. برای تخمین دقیق MoM  مقدار اندازه‌گیری شده در خون مادر با میانگین مقدار طبیعی در مادران سالم با هفته‌های بارداری یکسان تقسیم خواهد شد.

از طریق این روش نتایج آزمایش‌های مختلف به صورت مشابه در اختیار افراد قرار خواهد گرفت. تفسیر اعداد نرمال غربالگری اول تحت نظر پزشک متخصص نشان‌دهنده وضعیت جنین است و از طریق آن ارزیابی می‌شود تا چه حد احتمال بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی خواهد بود.

 

اهمیت تفسیر اعداد نرمال در آزمایش غربالگری اول

 

اهمیت انجام تست در مراکز سونوگرافی معتبر 

از آنجا که تفسیر اعداد غربالگری اول کار هر کسی نیست و فقط متخصص باید اعدادی که در این آزمایش وجود دارند را تفسیر کند، بنابراین حتماً به مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه کنید که دارای کادر پزشکی متخصص زنان و زایمان هستند و جواب را به صورت دقیق در اختیار شما قرار می‌دهند.

مراکز سونوگرافی که با دستگاه‌های مدرن و مجهز از مادران باردار تست غربالگری را انجام می‌دهند، با با ارائه دقیق‌ترین نتایج به تشخیص درست پزشک کمک می‌کنند و در صورتی که مشکلی در وضعیت جنین وجود داشته باشد، راه حل‌های لازم هرچه سریع‌تر در اختیار مادر باردار قرار می‌گیرد.

برای انجام چنین این آزمایش می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. این مرکز به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی تهران اعداد نرمال در غربالگری اول را برای شما تفسیر خواهند کرد و نتایج صحیح را در اختیار پزشک معالج شما قرار می‌دهند.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

 

خلاصه مطالب

اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول نشان می‌دهد که جنین در چه وضعیتی قرار دارد و نشان دهنده بارداری کم خطر برای خانم‌ها است. این عدد بسیار حساس هستند و حتماً باید توسط پزشک زنان و زایمان تفسیر شوند. از سوی دیگر چنانچه به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی مراجعه می‌کنید، حتماً باید این نتایج به صورت دقیق و صحیح در اختیار شما قرار بگیرد.

از این رو توصیه می‌کنیم برای انجام این تست از طریق مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا اقدام کنید. در این مرکز با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و وجود رادیولوژیست‌های مجرب، جواب صحیح این تست در اختیار شما قرار می‌گیرند و پزشک متخصص را به راحتی می‌تواند در صورت وجود هرگونه مشکل راهکارهای لازم را به شما ارائه کند.

 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول