سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهمترین سونوگرافی های بارداری

?? مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم انجام می‌شوند. مادران باردار برای بررسی سلامت جنین باید حتماً تست‌های بارداری که به عنوان غربالگری جنین شناخته می‌شوند را انجام دهند. در این روش از طریق امواج صوتی برای ایجاد تصویر مشاهده جنین استفاده می‌شود. از طریق انواع سونوگرافی‌های بارداری میزان رشد جنین و همچنین احتمال ناهنجاری‌های ژنتیکی ارزیابی می‌شود.

از این رو اگر نقصی در سلامت جنین وجود داشته باشد، پزشکان می‌توانند به موقع راهکارهای درمانی را در اختیار شما قرار دهند. برای انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید و از خدمات با کیفیت این مرکز تصویربرداری بهره‌مند شوید.

?? مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری کدامند؟

ممکن است خانم‌های باردار اطلاعات دقیقی در ارتباط با مهمترین سونوگرافی بارداری نداشته باشند. انجام این سونوگرافی‌ها برای بررسی سلامت جنین بسیار اهمیت دارد. گاهی ممکن است در روند رشد جنین نقص و مشکلاتی وجود داشته باشد. اگر این تست‌ها به موقع انجام شود، پزشک متخصص می‌تواند راهکارهای پیشگیرانه را به شما توصیه کند.

با انجام این سونوگرافی‌ها تمامی موارد از جمله ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص‌های ژنتیکی قابل بررسی و ارزیابی خواهد بود. در دوران حاملگی 4 سونوگرافی بارداری وجود دارد که نسبت به بقیه دارای اهمیت بیشتری هستند. این سونوگرافی‌ها عبارتند از:

1- سونوگرافی ان تی

2- سونوگرافی سه ماهه اول (غربالگری اول جنین)

3- سونوگرافی آنومالی (غربالگری سه ماهه دوم جنین)

4- سونوگرافی سه ماهه سوم

 

مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری کدامند؟

 

?? سونوگرافی ان تی

یکی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری که خانم‌ها باید حتماً انجام دهند، سونوگرافی ان تی است. این سونوگرافی در هفته 11 تا 14 حاملگی انجام می‌شود. در سونوگرافی ان تی، ضخامت پشت گردن جنین و وجود استخوان بینی در جنین بررسی می‌شود.

انجام این سونوگرافی و آزمایش‌های خون سه ماهه اول بارداری به عنوان تست غربالگری سه ماهه اول بارداری شناخته می‌شود. این تست‌ها از ابتدای هفته یازدهم تا انتهای هفته سیزدهم بارداری انجام می‌شوند. توصیه می‌کنیم این آزمایش حساس را در مراکز تصویربرداری تخصصی با تجهیزات استاندارد و پیشرفته انجام دهید.

بیشتر بخوانید: جدول سونوگرافی بارداری

?? سونوگرافی هفته 16 تا 19 حاملگی

در ماه چهارم بارداری سونوگرافی تعیین جنسیت را می‌توانید انجام دهید. این سونوگرافی در هفته‌های 16 تا 19 بارداری انجام می‌شود. به دلیل بررسی فرایند رشد برخی از اندام‌های جنین در این هفته‌ها، این نوع سونوگرافی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری است. در این تصویربرداری موارد زیر قابل تشخیص است:

1- جنسیت جنین

2- وضعیت صورت و لب ها

3- دست و پا و تعداد انگشتان

4- گوش و چشم

5- دیافراگم

6- کلیه ها، مثانه و معده

7- ستون فقرات

?? سونوگرافی آنومالی

یکی از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری که در سه ماهه دوم انجام می‌شود، سونوگرافی آنومالی است. در سونوگرافی آنومالی، تعیین جنسیت جنین به صورت دقیق صورت می‌گیرد. در این مرحله تکامل اندام‌های اصلی جنین مانند مغز، کلیه و قلب بررسی می‌شود.

پس از سه ماهه دوم بارداری و شروع سه ماهه سوم (بالاخص نیمه دوم سه ماهه سوم) زمان وزن‌گیری جنین است که از مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری به شمار می‌آید. 

 

سونوگرافی آنومالی

 

?? سونوگرافی هفته 28 بارداری

تا پیش از هفته بیستم بارداری وزن جنین اصلاً اهمیت ندارد. اما در هفته‌های پس از آن از طریق سونوگرافی هفته 28 بارداری، منحنی‌های استاندارد وزن‌گیری جنین وجود دارد که با توجه به جلو رفتن هفته‌ها، وزن جنین نیز قابل ارزیابی است.

اگر پس از هفته 30 بارداری اندازه و سن جنین با سن بارداری از آخرین روز قاعدگی تطابق نداشته و یشتر از دو هفته اختلاف وجود داشته باشد، ممکن است جنین رشد کافی نداشته باشد. در این شرایط باید برای بررسی خون‌رسانی به جنین سونوگرافی کالر داپلر انجام شود. این سونوگرافی به دلیل بررسی میزان رشد جنین یکی از مهمترین سونوگرافی بارداری به شمار می‌آید.

?? سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

بین هفته‌های 31 تا 34 بارداری وزن جنین در حال تکامل است. در هفته 33 وزن جنین بین یک کیلو و 794 تا دو کیلو و 530 گرم است. انجام سونوگرافی هفته 33 بارداری بسیار ضروری است. اگر این سونوگرافی را قبلاً انجام داده باشید، در هفته سی و سوم فقط در صورت نیاز و تجویز پزشک نیاز به انجام آن دارید.

?? آخرین سونوگرافی بارداری

برخی از افراد در ارتباط با ضرورت انجام آخرین سونوگرافی بارداری سؤال دارند و می‌خواهند بدانند در چند هفتگی باید انجام شود. سونوگرافی آخر معمولاً در هفته 31 بارداری انجام می‌شود که اندام تناسلی تکامل یافته و جنسیت جنین به طور قطعی تعیین شده است. در این سونوگرافی موارد زیر مشخص می‌شود:

1- شکل قرار گرفتن جنین در رحم

2- زنده بودن و ضربان قلب جنین به همراه تعداد، ریتم و نظم ضربان

3- تعیین وزن جنین و تناسب آن با سن بارداری

4- اختلالات رشد جنین

5- تعیین زمان تقریبی زایمان

6- غیر طبیعی بودن حجم مایع آمنیوتیک

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

7- بررسی ایجاد گره و یا پیچ بند ناف دور گردن و اندام‌های جنین

8- ارزیابی عملکرد جفت و خونرسانی به جنین (از طریق سونوگرافی داپلر)

9- چسبندگی جفت

 

آخرین سونوگرافی بارداری 

 

?? کلیه خدمات سونوگرافی بارداری اعم از سونوگرافی تعیین جنسیت، آنومالی، سونوگرافی سه بعدی و داپلر در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا انجام می‌شود. کادر مجرب این مرکز تصویربرداری تمام آزمایش‌ها را با دقت برای شما انجام می‌دهند و در صورت نیاز مراقبت‌های لازم را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری، سونوگرافی ان تی، سونوگرافی سه ماهه اول، سونوگرافی آنومالی و سونوگرافی سه ماهه سوم هستند. در هر یک از این تست‌ها اندام‌های مختلف جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. این سونوگرافی‌ها که به عنوان غربالگری جنین شناخته می‌شوند، از این جهت دارای اهمیت هستند که اگر جنین دچار نقص ژنتیک و ناهنجاری‌های احتمالی باشد، در سریع‌ترین زمان اقدامات درمانی لازم برای رفع آن انجام شود.

از آنجا که تست‌های غربالگری بسیار اهمیت دارند، توصیه می‌کنیم حتماً برای انجام این آزمایش‌ها به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر و تخصصی مراجعه کنید. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا تمامی تست‌های غربالگری بارداری با دستگاه‌های پیشرفته و استاندارد انجام می شود. شما می‌توانید با اطمینان خاطر تمام تست‌های خود را در این مرکز انجام داده و دقیق‌ترین نتایج را دریافت کنید.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و مهمترین سونوگرافی‌ های بارداری


جدول سونوگرافی بارداری

?? اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری به شما کمک می‌کند به موقع تست‌های مربوط به هفته‌های مختلف بارداری را انجام دهید. در مجموع زمان‌بندی انجام تست‌ها بر عهده پزشکان زنان و زایمان است. اما داشتن اطلاعات مفید در مورد روند بارداری و آزمایش‌هایی که باید در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام دهید، بی‌فایده نیست. چنانچه هریک از این تست‌ها در زمان مشخص انجام نشود، در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی، امکان درمان و پیشگیری به موقع وجود نخواهد داشت.

سونوگرافی‌های بارداری که شامل سونوگرافی ان تی، آنومالی جنین، سونوگرافی داپلر، سونوگرافی بیومتری و ... هستند. این سونوگرافی‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌ها و نقص‌های ژنتیکی بسیار اهمیت دارند. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز اطلاعات لازم را در مورد جدول سونوگرافی بارداری و تعداد تست‌های ضروری این دوران به دست آورید.

?? تعداد سونوگرافی‌های بارداری

در جدول سونوگرافی بارداری تعداد تست‌هایی که باید در هفته‌های مختلف بارداری انجام دهید، نشان داده می‌شود. در روال عادی بارداری از شروع حاملگی تا انتهای آن معمولاً چهار سونوگرافی توسط پزشک انجام می‌شود.

این سونوگرافی‌ها به ترتیب در ابتدای بارداری، هفته 12 بارداری، هفته 16 بارداری و هفته 32 بارداری انجام می‌شوند. اگر مادر دچار فشار خون یا دیابت بارداری باشد، یا بارداری چند قلو داشته باشد و در صورت وزن ناکافی جنین، در کنار سونوگرافی‌های معمول بارداری باید سونوگرافی‌های تخصصی و پیشرفته را نیز انجام دهد. این تست‌ها برای تأیید سلامت جنین بسیار ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: انواع سونوگرافی

اولین سونوگرافی بارداری به صورت واژینال و سونوگرافی ان تی که مربوط به اولین غربالگری دوران بارداری است، همراه با آزمایش خون انجام می‌شوند. زمان سونوگرافی غربالگری مرحله دوم بین هفته‌های 16 تا 19 بارداری است. انجام این تست برای تعیین جنسیت جنین و تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی ضرورت دارد.

آخرین سونوگرافی نیز پس از سه ماهه دوم و در شروع سه ماهه سوم انجام می‌شود. اگر پس از هفته سی‌ام بارداری اندازه جنین از طریق سونوگرافی با سن جنین از طریق روز آخر قاعدگی تطابق نداشته باشد، نشان‌دهنده رشد ناکافی جنین است. در این صورت باید سونوگرافی IUGR و کالر داپلر برای بررسی سلامت جنین انجام شود.

توجه داشته باشید سن بارداری در نوع سونوگرافی بسیار تعیین‌کننده است. خانم‌هایی که بارداری که سن بیشتری دارند، باید علاوه بر سونوگرافی‌های معمول، آزمایش‌های حساس را برای اطمینان از سلامت جنین انجام دهند. با انجام این آزمایش‌ها اگر نقص و مشکلی در فرایند رشد جنین وجود داشته باشد، پزشک مراقبت های درمانی لازم را به مادر باردار تجویز می‌کند.

 

تعداد سونوگرافی‌های بارداری

 

?? آشنایی با جدول سونوگرافی‌ بارداری

جدول سونوگرافی بارداری حاوی اطلاعات دقیق و کاملی از انواع سونوگرافی‌هایی است که باید در ابتدای بارداری، هفته 12 بارداری، هفته 16 بارداری و هفته 32 بارداری انجام شود. در ادامه جدول سونوگرافی بارداری را ارائه کرده‌ایم تا به طور کامل با فرایند انجام تست‌های لازم در این دوران آشنا شوید.

نوع سونوگرافی زمان انجام سونوگرافی و ضرورت انجام تست
سونوگرافی اول بارداری بین هفته‌های 4 و 5 حاملگی جهت تشخیص وضعیت بارداری (به صورت واژینال)/ بین هفته‌های 7 و 8 حاملگی جهت تشخیص وضعیت بارداری و قلب جنین (به صورت شکمی)
سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری یا سونوگرافی بارداری nt از ابتدای هفته 11 تا پایان هفته 13 جهت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی
سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم بارداری (سونوگرافی آنومالی) بین هفته‌های 16 تا 19 بارداری جهت تعیین جنسیت جنین و بررسی و ارزیابی بیشتر سلامت تمام اندام‌های جنین
اکوکاردیوگرافی قلب جنین در صورت ضرورت در سه ماه دوم بارداری جهت بررسی ناهنجاری‌های قلبی
سونوگرافی داپلر جنین در سه ماه دوم حاملگی جهت بررسی سیستم گردش خون جنین و وضعیت اکسیژن‌رسانی، ارزیابی میزان کمبود اکسیژن جنین و ...
تست سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل اسکورینگ در سه ماهه سوم حاملگی برای ارزیابی و بررسی  کلی وضعیت جنین از نظر احتمال مرگ جنین 
سونوگرافی بیومتری در سه ماهه سوم بارداری جهت ارزیابی اندازه اندام های مختلف جنین و نسبت این اندازه‌ها با یکدیگر و تشخیص سلامت و رشد جنین
آخرین سونوگرافی بارداری پس از هفته 28 بارداری جهت تشخیص و بررسی میزان وزن و رشد جنین به نسبت سن جنین

?? انجام سونوگرافی‌ بارداری در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

پس از اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری، انتخاب مرکز سونوگرافی و رادیولوژی معتبر تحت نظر پزشکان متخصص بسیار اهمیت دارد. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا ارائه دهنده خدمات مربوط به انجام انواع سونوگرافی بارداری است.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی غربالگری جنین

پزشکان متخصص این مرکز تصویربرداری، انواع سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی استاندارد یا شکمی، سونوگرافی اولتراسوند پیشرفته، سونوگرافی دوپلر اولتراسوند، سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی و آکوردیوگرافی قلب جنین را انجام می‌دهند.

 

انجام سونوگرافی‌ بارداری در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

ارائه نتایج و تفسیر دقیق 

با داشتن تجهیزات استاندارد و پیشرفته نتایج هر یک از تست‌ها بارداری به طور دقیق در اختیار شما قرار می‌گیرد. پزشک متخصص نیز به دقت و به طور صحیح نتایج را تفسیر و در اختیار شما قرار خواهد داد. با توجه به تخصصی بودن مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، پیشنهاد می‌کنیم تمام مراحل تست‌های مربوط به دوران حاملگی را در این مرکز انجام دهید تا از سلامت جنین و نتایجی که از هر آزمایش دریافت می‌کنید، مطمئن شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع تست‌های بارداری سه ماهه اول، دوم و سوم در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید. 

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

اطلاع از جدول سونوگرافی بارداری به شما کمک می‌کند که در زمان مشخص انواع تست‌های لازم در دوران حاملگی را انجام دهید. در مجموع خانم‌های باردار باید چهار سونوگرافی مختلف را در ابتدای بارداری، هفته 12 ، هفته 16 و نهایتاً هفته 32 بارداری انجام دهند. در کنار سونوگرافی‌های معمول، اگر مادر باردار دچار فشار خون، دیابت، بارداری چند قلو باشد، انجام سونوگرافی تخصصی و پیشرفته برای بررسی سلامت جنین ضروری است.

برای انجام انواع سونوگرافی بارداری و آزمایش‌های غربالگری می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. به کمک دستگاه‌های تخصصی و پیشرفته نتایج دقیق از این تست‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این در صورت وجود هرگونه مشکل در جنین، پزشکان متخصص مراقبت‌های درمانی لازم را به شما تجویز خواهند کرد تا دوران بارداری شما بدون هیچ نگرانی طی شود.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و جدول سونوگرافی بارداری


انواع سونوگرافی

?? انواع سونوگرافی شامل سونوگرافی قلب و عروق، سونوگرافی شکم، سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی غده تیروئید و .... هستند. سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص انواع بیماری‌هاست که به عنوان بی‌خطرترین روش تصویربرداری شناخته می‌شود. در سونوگرافی یا اولتراسوند از امواج فراصوت که شنیدن آنها ممکن نیست بهره می‌برند.

قبل از سونوگرافی، انواع تصویربرداری پزشکی از طریق اشعه ایکس انجام می‌شد. برای مشاهده بیماری‌های درونی بدن پزشکان مجبور به برش ناحیه مورد نظر بودند و این کار عوارض بسیاری داشت. از آنجا که نتایج سونوگرافی باید دقیق باشد، بهتر است به مراکز معتبر که دارای دستگاه‌های پیشرفته و استاندارد هستند، مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران ارائه آماده خدمات مربوط به انواع سونوگرافی به شما بیماران گرامی است. 

?? آشنایی با انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی بسته به نیاز بیمار و نظر پزشکان برای تشخیص بیماری‌ها انجام می‌شود. سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص بیماری از طریق ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا است. در این روش تصویر اندام‌های داخلی بدن به وضوح نشان داده می‌شود و هیچ نوع عارضه خاصی برای بدن ندارد. در ادامه به انواع سونوگرافی اشاره خواهیم کرد.

سونوگرافی بیرونی

سونوگرافی بیرونی بیشتر برای معاینه بارداری مانند قلب جنین کارایی دارد. روش انجام آن بسیار ساده است. پزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را با ژل مخصوص آغشته می‌کند. سپس پروب سونوگرافی را بر روی قسمتی از بدن قرار می‌دهد و با حرکت دادن آن شرایط بیمار را بررسی می‌کند.

سونوگرافی داخلی

زمانی که پزشک به اطلاعات دقیقی نیاز داشته باشد، معمولاً از سونوگرافی داخلی استفاده می‌کند. برای بررسی دقیق غده پروستات در مردان و سونوگرافی رحم و تخمدان در زنان از سونوگرافی داخلی بهره می‌برند.

 

آشنایی با انواع سونوگرافی

 

سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش

سونوگرافی شکمی که به عنوان سونوگرافی لگن و شکم شناخته می‌شود، برای بررسی اندام‌های داخلی مانند لوزالمعده، کیسه صفرا، طحال و کبد استفاده می‌شود. از سونوگرافی دستگاه گوارش برای بررسی معده و روده نمی‌توان استفاده کرد، چرا که فضای خالی این اندام‌ها، امکان کارکرد صحیح امواج فرا صوت را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

سونوگرافی بارداری

زنان باردار باید در چهار مرحله انواع سونوگرافی بارداری که به شرح زیر است را انجام دهند:

1- شروع بارداری

2- هفته 12 بارداری

3- هفته 16 بارداری

4- هفته 32 بارداری

گاهی به دلیل کوچک بودن جنین یا ابتلاء مادر به دیابت یا فشار خون، ممکن است تعداد سونوگرافی افزایش یابد یا نیاز به تکرار آنها باشد. در ادامه انواع سونوگرافی بارداری را توضیح خواهیم داد:

1- سونوگرافی ترانس واژینال

یکی از انواع سونوگرافی که در دوره بارداری تجویز می‌شود، سونوگرافی ترانس واژینال است. در این روش پروب دستگاه وارد واژن می‌شود و شروع به بررسی تخمدان و دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و بررسی جنین می‌کند. از طریق این روش می‌توان تاریخ زایمان را نیز تعیین کرد. این تست‌های حساس در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با دستگاه‌های استاندارد و به روز انجام می‌شود.

2- سونوگرافی ان تی

سونوگرافی پشت گردن جنین در هفته 11 الی 14 بارداری انجام می‌شود. از طریق این سونوگرافی میزان ضربان قلب، رشد مغز جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. سونوگرافیان تی برای تشخیص سندروم دان و دیگر نواقص ژنتیکی کارایی دارد.

3- سونوگرافی آنومالی جنین

از دیگر انواع سونوگرافی جنین، سونوگرافی آنومالی است که سلامت و رشد متناسب با سن جنین تأیید می‌شود. از طریق این آزمایش پارامترهایی مانند محیط دور سر و طول بلندترین استخوان بدن جنین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

4- سونوگرافی چهار بعدی

یکی دیگر از انواع سونوگرافی جنین که اطلاعات کاملی از سلامت جنین را در اختیار قرار می‌دهد، سونوگرافی چهار بعدی است. از طریق این سونوگرافی، حتی خمیازه کشیدن جنین نیز به طور واضح مشخص می‌شود.

سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی دستگاه‌های دفع ادرار مانند دو کلیه، مثانه، میزراه و دو میزنای را ارزیابی می‌کند. بخشی به نام حالب به علت مجاری خوابیده روی هم و قطر کم، از طریق سونوگرافی ادراری قابل ارزیابی نیست.

از طریق سونوگرافی دستگاه ادراری یا کلیه بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، بزرگ شدن کلیه، تومورها و دیگر مشکلات مربوط به دستگاه ادرار قابل تشخیص هستند.

سونوگرافی آندوسکوپیک

برای بررسی دقیق دستگاه گوارش و تنفس، سونوگرافی اندوسکوپیک کاربرد دارد. در این روش از یک ابزار که یک چراغ سر آن وجود دارد، استفاده می‌شود. این سونوگرافی به دو نوع آندوسکوپیک تحتانی و فوقانی تقسیم می‌شود.

<yoastmark class=

سونوگرافی قلب و عروق

این سونوگرافی که به عنوان آکوردیوگرافی نیز شناخته می‌شود، برای تشخیص ناهنجاری‌هایی مانند پمپاژ نامناسب خون، نارسایی دریچه و عملکرد قلب و دریچه‌های آن کاربرد دارد. در این سونوگرافی، یک برش دو بعدی از قلب نمایش داده می‌شود. در صورت پیشرفته بودن تجهیزات می‌توان انتظار تشکیل یک تصویر سه بعدی را نیز داشت.

سونوگرافی غده تیروئید

برای بررسی کیست و تومور و مشخص شدن وضعیت غده تیروئید، از این نوع سونوگرافی استفاده می‌شود. برای انجام این تست، می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید تا دقیق‌ترین نتایج در اختیار شما قرار گیرد.

سونوگرافی سینه

برای تشخیص سرطان سینه ابتدا باید سونوگرافی سینه انجام شود. سرطان سینه بین بانوان شایع است. در مواردی نیز آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند. پزشک معالج اگر مشکوک به سرطان سینه شود، ابتدا سونوگرافی سینه را برای تشخیص انواع کیست‌ها و تومورها در بافت سینه تجویز می‌کند.

سونوگرافی بیضه

بیضه‌ها به دلایل متعدد نیاز به سونوگرافی دارند. برای مثال بیماری‌های نظیر هیدروسل (آب آوردن کیسه‌ بیضه‌ها)، واریکوسل (گشاد شدن سیاهرگ‌های بیضه) و چرخش بیضه‌ها از طریق این سونوگرافی قابل تشخیص هستند. در صورتی که به این ناحیه ضربه حساسی وارد شود، پزشک باید بیضه‌ها را بررسی کند.

سونوگرافی چشم

اطلاعات حاصل از سونوگرافی چشم داده‌های زیادی را از فضای کروی چشم، فضای پشت آن، محتویات داخل فضای چشم و تومورهای داخلی آن در اختیار پزشک قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این عارضه باید حتماً سونوگرافی چشم را انجام دهند.

سونوگرافی ارتوپدی

از دیگر انواع سونوگرافی که از طریق آن مفاصل، تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های بدن بررسی می‌شوند، سونوگرافی ارتوپدی است. از طریق این روش پارگی تاندون آشیل، پارگی عضلات شانه، مینیسک زانو و خون‌ریزی‌های داخل عضلات قابل بررسی هستند.

سونوگرافی داپلر

برای بررسی میزان جریان خون داخل رگ‌ها از سونوگرافی داپلر استفاده می‌شود. با این سونوگرافی می‌توان مشکلات انسداد، تنگی و گرفتگی عروق را تشخیص داد.

 

سونوگرافی داپلر

 

سونوگرافی مربوط به بیماری‌های زنان

بررسی و ارزیابی دستگاه تولید مثل زنان بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای برای تشخیص بیماری‌های زنان مانند توده‌های رحمی، کیست تخمدان، فیبروم و عفونت‌های لگنی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی مثانه زنان

زنان به دلایلی از قبیل عفونت‌های مجاری ادرار و زایمان مستعد ابتلا به بیماری‌های مثانه هستند. انجام سونوگرافی مثانه به تشخیص این دسته از بیماری‌ها کمک می‌کند. این سونوگرافی برای تشخیص میزان ادرار باقیمانده در مثانه، تشخیص سنگ و توده در درون مثانه و اندازگیری ابعاد مثانه کاربرد دارد.

?? مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا ارائه دهنده خدمات مربوط به انواع سونوگرافی از جمله سونوگرافی لگن و شکم، سونوگرافی غربالگری بارداری، سونوگرافی داپلر و ... به شما بیماران گرامی است. به دلیل استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، با مراجعه به این مرکز دقیق‌ترین نتایج حاصل از انجام انواع سونوگرافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

انواع سونوگرافی با توجه به ناحیه مورد ارزیابی متفاوت بوده و شامل سونوگرافی داخلی، بیرونی، سونوگرافی دستگاه گوارش و شکم، سونوگرافی‌های دوران بارداری و ... هستند. تصویربرداری از طریق دستگاه سونوگرافی یا اولتراسوند، از دیگر روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و ام آر آی کارآمدتر است.

از طریق این روش پزشکان می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را به موقع تشخیص دهند و اقدام‌های لازم درمانی را دنبال کنند. برای انجام انواع سونوگرافی بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا با داشتن دستگاه مدرن و پیشرفته‌، نتایج دقیقی از انواع سونوگرافی را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای دریافت نوبت می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید. 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و انواع سونوگرافی


رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

?? اگر قصد انجام رادیولوژی و سونوگرافی در تهران را دارید، بهتر است به مراکزی مراجعه کنید که دارای تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و مدرن‌ترین دستگاه‌های سونوگرافی هستند. از سوی دیگر تجهیزات مربوط به عکس‌برداری و رادیولوژی این مراکز باید در سطح بالای کیفی باشند تا نتایج حاصل از انجام آزمایش‌ها به دقیق‌ترین شکل در اختیار شما قرار گیرد.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا به عنوان یکی از بهترین مراکز سونوگرافی تهران به شمار می‌آید. اگر قصد دارید آزمایش‌ها و معاینات پزشکی خود را در یک مرکز معتبر انجام دهید، کافی است با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید تا کادر پزشکی این مرکز مشاوره‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

?? بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

پیدا کردن بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران دغدغه بسیاری از بیماران است. معمولاً افرادی که باید آزمایش‌ها و تست‌های حساس را انجام دهند، به دنبال بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی هستند. به عنوان مثال خانم‌های باردار که باید تست‌های غربالگری را انجام دهند یا افرادی که قصد دارند برای موموگرافی اقدام کنند، دغدغه بیشتری برای پیدا کردن یک مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تخصصی را دارند.

در حال حاضر مرکز رادیولوژی سونوگرافی فاطمی به عنوان یکی از مراکز معتبر رادیولوژی و سونوگرافی در تهران به شمار می‌آید. شما می‌توانید انواع آزمایش‌های مربوط به غربالگری سه ماهه اول، دوم و سوم و همچنین انواع سونوگرافی و رادیولوژی را با دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد انجام دهید. از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این مرکز، دریافت به موقع نتایج و تفسیر دقیق از آزمایش‌ها است که توسط پزشکان متخصص ارائه می‌شود.

 

بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

 

?? خدمات مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران خدمات گسترده‌ای را به بیماران ارائه می‌کنند. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی از جمله مراکزی است که خدمات با کیفیتی را به بیماران عرضه می‌کند. شما می‌توانید تمام آزمایش‌ها از جمله عکس برداری، سونوگرافی را با بالاترین سطح اطمینان تحت نظر پزشکان متخصص انجام دهید. خدمات مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی شامل موارد زیر است:

انواع سونوگرافی

سونوگرافی لگن: این سونوگرافی شامل بررسی رحم و تخمدان، مثانه و پروستات است.

انجام سونوگرافی جنین: شامل (سونوگرافی روتین، بررسی EP (حاملگی خارج رحمی)، داپلر حاملگی، سونوگرافی کالر، تست بیوفیزیکال، سونوگرافی آنومالی جنین، غربالگری سه ماهه اول، غربالگری سه ماهه دوم، غربالگری سه ماهه سوم)

سونوگرافی شکم: شامل (سونوگرافی شکم و نواحی اینگوئینال، سونوگرافی احشای شکم، هرنی‌های اینگوئینال و نافی)، اندازه‌گیری چربی زیرجلدی،سونوگرافی Transabdominal، سونوگرافی transvaginal، سونوگرافی بررسی محل IUD‎، ، سونوگرافی عضلات و تاندون‌ها، سونوگرافی گردن، سونوگرافی جدار قفسه سینه، پستان.

بیشتر بخوانید: بهترین سونوگرافی غربالگری در تهران

 رادیولوژی دیجیتال

در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران، عکس‌برداری و رادیولوژی توسط دستگاه‌های پیشرفته و مدرن انجام می‌شود. انواع رادیولوژی در فرایند تشخیص بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

رادیولوژی روتین: این نوع عکس‌برداری از استخوان و اسکلت کلی بدن را به عنوان رادیوگرافی روتین می‌شناسند.

رادیولوژی رنگی و اختصاصی: که امکان ارزیابی مجاری ادراری را دارد و شکل مثانه را نشان می‌دهد. این روش از اشعه ایکس و ماده حاجب استفاده می‌کند و از طریق سوند به داخل مثانه وارد می‌شود.

رادیولوژی رنگی نشان می‌دهد که آیا شخص دچار رفلکس ادراری یا پس زدن ادرار به عقب از مثانه‌ها است یا خیر.

IVP: یک تست اشعه X است که یک سری تصاویر از کلیه‌ها، مثانه، حالب‌ها و مجاری ادراری را ارائه می‌کند. IVP می‌تواند شکل، اندازه و محل قرار گرفتن دستگاه ادراری را نشان دهد.

سنجش تراکم استخوان: سنجش میزان تراکم استخوان یک اندازه‌گیری پزشکی از مقدار مواد معدنی در هر سانتی ‌متر مربع استخوان است.

این اقدام کلیدی جهت مشخص کردن قدرت یا شکنندگی استخوان مؤثر است. تراکم استخوان ضعیف، شاخصی از پوکی استخوان است که در این تست بررسی می‌شود.

خدمات مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

ماموگرافی دیجیتال

در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران معمولاً ماموگرافی به صورت دیجیتال و با دستگاه‌های روز دنیا انجام می‌شود. ماموگرافی یک عکس رادیوگرافیک ساده از پستان و راهکاری برای تشخیص زدوهنگام سرطان به صورت غیر قابل لمس است.

در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی تصاویر بهتر و با دوز کمتر اشعه ایکس انجام می‌شود. به علاوه تصاویر پستان برای بررسی رادیولوژیک به کامپیوتر ارسال می‌شود و برای مدت زمان طولانی در دستگاه ذخیره می‌شود.

?? دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران

برای اینکه بتوانید آزمایش‌ها و تست‌های مختلف را در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمه انجام دهید، می‌توانید از قبل نوبت خود را رزرو کنید یا به صورت حضوری به این مرکز تشخیص مراجعه نمایید. از مهم‌ترین ویژگی‌های مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فاطمی این است که بیماران بدون معطلی و سر وقت تعیین شده می‌توانند آزمایش‌های خود را انجام دهند.

ه طور مثال خانم‌های باردار که باید آزمایش خون و تست‌های حاملگی را به فاصله کمی انجام دهند، در این مرکز این امکان را دارند که بدون هیچ گونه معطلی از خدمات باکیفیت این مرکز استفاده کنند.

پرسنل و کادر پزشکی این مرکز عکس‌برداری و سونوگرافی معتبر، تمام نتایج آزمایش‌ها را به طور دقیق ارائه می‌کنند. چراکه اگر دستگاه‌ها کیفیت لازم را نداشته باشند، ممکن است نتایج آزمایش‌ها بالاخص تست‌های حساس دقیق نباشد و بعداً با مشکل مواجه شوید. علاوه بر این اگر بیماران نیاز به دریافت تفسیر نتایج داشته باشند، در این زمینه نیز اطلاعات لازم در مورد آزمایش‌ها را در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای دریافت نوبت و مشاوره می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

خلاصه مطالب

مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در تهران از پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی و عکسبرداری استفاده می‌کنند. این بیماران می‌توانند با مراجعه به این مراکز دقیق‌ترین نتایج را از آزمایش‌های خود در اختیار داشته باشند. اگر به دنبال یک مرکز رادیولوژی و سونوگرافی معتبر در تهران هستید، مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا یکی از بهترین مراجع برای بیماران است.

در این مرکز تمام آزمایش‌های مربوط به سونوگرافی، ماموگرافی و عکسبرداری در اختیار شما قرار می‌گیرد و متخصصان تفسیر دقیقی از نتایج تست‌های حساس را به شما ارائه می‌کنند. بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکل می‌توانید اقدامات درمانی مؤثر را اتخاذ کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره‌های لازم می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی در تماس باشید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و رادیولوژی و سونوگرافی در تهران


نمونه برداری تیروئید چیست؟

?? نمونه برداری تیروئید برای بررسی مشکلات مربوط به تیروئید انجام می‌شود. اغلب پزشکان از طریق این آزمایش بررسی می‌کنند که آیا تیروئید شما به درستی کار می‌کند یا خیر. تیروئید غده پروانه‌ای شکل در گردن است که بالای جناق سینه قرار دارد. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که چندین سیستم مختلف بدن را کنترل می‌نمایند.

در واقع تیروئید مانند یک مرکز فرماندهی است که نحوه استفاده از بدن را مدیریت و کنترل می‌کند. در برخی از موارد پزشک یا متخصص رادیولوژی برای آزمایش‌های تکمیلی هنگام بررسی وضعیت سلامت تیروئید، آزمایش بیوپسی تیروئید را انجام می‌دهد تا بتواند برای درمان صحیح بافت‌های تیروئید یا گره‌هایی که بر روی آن رشد کرده‌اند، اقدام کند.

?? بیوپسی تیروئید چیست؟

نمونه برداری تیروئید یا fna به معنای برداشتن یک تکه غده کوچک از تیروئید یا ندول‌های تیروئید است که متخصص رادیولوژی برای نمونه بتواند آن را برای تأیید یا رد بیماری که مورد نظر وی است به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال نموده و اطلاعات لازم را در ارتباط با وضعیت سلامت تیروئید به دست آورد.

در واقع  fna  یک روش نمونه‌ برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن استفاده می‌کنند. در این روش یک سوزن باریک به بافت مورد نظر یا مایع وارد می‌شود و با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته خواهد شد.

 

بیوپسی تیروئید چیست؟

 

این روش بسیار ایمن است و نسبت به روش جراحی با عوارض بالا ارجحیت دارد. این آزمایش معمولاً از طریق هدایت سونوگرافی انجام می‌شود تا به شکل دقیق از محل مورد نظر نمونه برداری شود. اگر سونوگرافی انجام نشود، ممکن است نمونه مورد نظر هیچ جواب دقیقی برای پزشک نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز آزمایش غربالگری در غرب تهران

?? تجویز بیوپسی تیروئید برای چیست؟

در غده تیروئید یک سری توده بسیار معمول به نام ندول وجود دارد. این توده‌ها اگرچه سری باعث ایجاد یک سری مشکلات در فرد می‌شوند، اما سرطانی نیستند. در برخی از موارد ممکن است غده تیروئید دچار افزایش سایز شود که پزشکان آن را گواتر می‌نامند و ممکن است به درمان احتیاج داشته باشد. اما به این معنی نیست که فرد دچار سرطان شده است.

پزشک قبل از تجویز بیوپسی، احتمالاً برای بیمار یک سری آزمایش خون و تصویربرداری تجویز می‌کند و پس از این آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها اگر نیاز احساس کرد که بیمار نیاز به نمونه برداری تیروئید دارد، آن را تجویز خواهد کرد.

?? تفسیر نتایج fna 

جواب نمونه برداری تیروئید در برخی موارد نشان دهنده گواتر و ندول‌ها است، ولی خطری ایجاد نمی‌کند و پزشک برای اطمینان، نمونه برداری تیروئید را انجام می‌دهد. اگر پاسخ نمونه برداری تیروئید یک مشکل جدی را نشان دهد، می‌تواند به علت بیماری‌های زیر باشد:

گره‌ها یا ندول‌های سالید: این توده‌ها خوش‌خیم بوده، ولی باید نوع آنها در نمونه برداری مشخص شود.

وجود کیست در غده تیروئید: کیست‌ها توده‌های پر از مایع هستند که باعث درد در ناحیه گلو می‌شوند یا اینکه فرو بردن غذا و قورت دادن را مشکل می‌سازد.

بیماری پرکاری تیروئید: بیماری گریوز باعث بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود. در این شرایط مقدار زیادی هورمون از تیروئید ترشح می‌شود.

بیماری هاشیموتو: در این عارضه سلول‌های ایمنی به غده تیروئید حمله ور می‌شوند و هورمون کمتر از حد طبیعی تولید می‌کنند و متورم خواهد شد.

عفونت: که باعث درد و تورم در غده تیروئید می‌شود.

ندول‌های بزرگ گواتر: این عارضه مشکلات زیادی برای بیماران به وجود می‌آورد، از جمله اینکه نفس کشیدن برای بیمار سخت می‌شود و نمی‌تواند غذا را به درستی بجود و قورت دهد.

ندول‌های سمی یا گواتر: ندول های سمی سرطانی نیستند و باعث می‌شود که غده تیروئید بسیار زیادتر هورمون ترشح کند.

سرطان تیروئید: که در ده درصد مواقع ممکن است برای فرد ایجاد شود و با نمونه برداری مشخص می‌شود که آیا سرطان خوش‌خیم یا بدخیم است.

?? چه زمانی به انجام نمونه برداری تیروئید نیاز است؟

با توجه به اینکه نمونه برداری تیروئید می‌تواند نشان دهنده مشکلات مربوط به تیروئید باشد، اما لازم نیست پزشک برای بررسی بیماری‌های تیروئیدی آن را انجام دهد. مثلاً در بیماری گریوز، از طریق آزمایش خون و تصویربرداری باید دلایل کافی برای بیماری پیدا شود و دکتر رادیولوژی بگوید که شما دچار این بیماری هستید یا خیر.

دکتر رادیولوژی ممکن است بخواهد که هر ندول تروئید که بزرگتر از یک سانتی متر است را بررسی کنید. به خصوص اگر ندول جامد، سفت و دارای مرز مشخصی در تصویربرداری نباشد.

اگر بیمار درد زیادی داشته و تیروئید به سرعت در حال رشد باشد، ممکن است دکتر رادیولوژی بدون وجود ندول تیروئید هم بخواهد نمونه برداری را انجام دهد. پس از تفسیر نتایج در اختیار افراد قرار می‌گیرد. 


چه زمانی به انجام نمونه برداری تیروئید نیاز است؟

 

 

?? نمونه برداری تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به عنوان تخصصی‌ترین مرکز تصویربرداری، با همکاری پزشکان متبحر با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و از طریق انجام تشخیص توده‌های سرطانی و غیر سرطانی برای درمان توده‌های تیروئید به بیماران کمک می‌کند. 

این مرکز آمادگی دارد همه اقدامات مربوط به بیهوشی و انجام آزمایش‌ها و مراحل تصویربرداری را با حضور و مراقبت دائمی متخصص بیهوشی ارائه کند. با استفاده از این روش مراجعان از بابت درد ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی هیچگونه نگرانی نخواهند داشت. جهت انجام بیوپسی تیروئید می‌توانید به در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی کافی است با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

خلاصه مطالب

نمونه برداری تیروئید برای تشخیص عملکرد صحیح غده تیروئید انجام می‌شود. fna یک روش نمونه برداری است در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن، معمولاً از یک سوزن استفاده می‌کنند. در این روش یک سوزن باریک به بافت مورد نظر وارد می‌شود و از طریق آن از بافت یا مایع نمونه برداری‌های لازم صورت می‌گیرد.

این آزمایش عوارض خاصی ندارد و نسبت به روش جراحی کارآمدتر است. برای انجام نمونه برداری بیوپسی تیروئید می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. تفسیر دقیق نتایج این آزمایش‌ نیز در سریع‌ترین زمان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و نمونه برداری تیروئید چیست؟